Multilaterális megállapodások a lejáró ADR bizonyítványok érvényességének meghosszabbításáról

2021. február 25-én léptek hatályba azok a multilaterális megállapodások, amelyek Magyarországot is érintik az ADR bizonyítványok érvényességével kapcsolatban a jelenlegi vírushelyzetben.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium teljes közleménye itt olvasható >>>

Magyarország vonatkozásában a következő megállapodások vannak érvényben:

„M333 Multilaterális Megállapodás az ADR 1.5.1 szakasza alapján a járművezetőknek az ADR 8.2.2.8.2 pontja szerinti oktatási bizonyítványával kapcsolatban

1) Az ADR 8.2.2.8.2 pontja első bekezdésének előírásaitól eltérően, minden olyan járművezetői oktatási bizonyítvány, amelynek érvényessége 2020. március 1. és 2021. szeptember 1. között jár le, 2021. szeptember 30-ig érvényben marad. Az ilyen bizonyítványokat öt évre meg kell újítani, ha a járművezető bizonyítja, hogy a 8.2.2.5 bekezdés szerinti ismeretfelújító képzésben részt vett és a 8.2.2.7 bekezdés szerinti vizsgát 2021. október 1. előtt letette. Az új érvényesség ideje akkor kezdődik, amikor a megújítandó bizonyítvány eredeti érvényessége lejárt.

2) Ez a multilaterális megállapodás 2021. október 1-ig alkalmazható azon ADR Szerződő Felek területén történő szállításokra, amelyek aláírták e Megállapodást. Ha valamely aláíró ezen időpont előtt visszavonja, akkor az említett időpontig azon ADR Szerződő Felek területén történő szállításokra érvényes, amelyek nem vonták vissza.”

„M334 Multilaterális Megállapodás az ADR 1.5.1 szakasza alapján a biztonsági tanácsadóknak az ADR 1.8.3.7 bekezdése szerinti bizonyítványával kapcsolatban

1) Az ADR 1.8.3.16.1 pontja előírásaitól eltérően, minden olyan veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadói bizonyítvány, amelynek érvényessége 2020. március 1. és 2021. szeptember 1. között jár le, 2021. szeptember 30-ig érvényben marad.

Az ilyen bizonyítványok érvényességi idejét meg kell hosszabbítani az eredeti érvényességük lejártától számított öt évvel, ha a bizonyítvány tulajdonosa az ADR 1.8.3.16.2 pont szerinti vizsgát 2021. október 1. előtt letette.

2) Ez a multilaterális megállapodás 2021. október 1-ig alkalmazható azon ADR Szerződő Felek területén történő szállításokra, amelyek aláírták e Megállapodást. Ha valamely aláíró ezen időpont előtt visszavonja, akkor az említett időpontig azon ADR Szerződő Felek területén történő szállításokra érvényes, amelyek nem vonták vissza.”

Forrás: NiT Hungary

Képforrás: MultiEgis

Téves érvényességgel kiadott tachográf kártyák

Téves érvényességgel kiadott tachográf kártyákra és pótlásukra hívta fel a figyelmet az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) Közúti Gépjármű-közlekedési Hatósági Főosztálya.

A 2016. március 7. és 2016. november 1. között legyártott, öt évre érvényes digitális tachográf kártyákat tévesen, 2021. március 6-án lejáró tanúsítvánnyal látták el a gyártás során. A menetíró készülék így sokkal korábbi lejáratot jelez ki az érintett gépjárművezetők számára, mint a kártyán feltüntetett dátum.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 2021. március 7-étől a digitális tachográf készülékek ezeket a kártyákat nem fogják elfogadni, annak ellenére, hogy a kártyán szereplő érvényességi idő még nem járt le!

Az érintett kártyák pótlására az ITM, mint kártyakibocsátó hatóság részéről hivatalból, és díjmentesen kerül sor, amennyiben az ügyfél ezzel kapcsolatos igényét a szükséges adatok megadásával a kártyakibocsátó hatóság felé írásban jelzi. Az igénylés módjáról és a szükséges adatokról az ITM levelében olvasható részletes tájékoztatás >>>

Mi a teendő téves lejáratú tachográf kártya esetében?

A NiT Hungary az ITM szóbeli tájékoztatását is figyelembe véve javasolja, hogy az érvényességét vesztő kártya a 28 nap visszamenőleges igazolása érdekében maradjon a járművezetőnél.

Az ITM ezzel megegyező tájékoztatást ad az Európai Unió tagállamai ellenőrző hatóságai részére. Az új kártya kézhezvételét követően a lejárt kártyát – amennyiben arra már a járművezetői tevékenység visszamenőleges igazolása céljából nincs szükség – vissza kell küldeni ajánlott levélben a kártyakibocsátó hatóság címére:

Innovációs és Technológiai Minisztérium

Közúti Gépjármű-közlekedési Hatósági Főosztály

1440 Budapest, Pf. 1.

A kártya pótlása iránti kérelemről szóló visszaigazolást tartsák a járművön, a kézi adatrögzítésre vonatkozó szabályok szerint kinyomtatott hőpapírokkal együtt.

A hatóság tájékoztatása szerint az új kártyák – az eredeti érvényességgel – várhatóan a kérelem beérkezését követő egy héten belül postázásra kerülnek.

A jelzett probléma vélelmezhetően számos gépkocsivezetőt érinteni fog. Kérjük, a kártyacserék megtörténtéig a gépkocsivezető munkavállalók vegyék figyelembe és alkalmazzák a jogszabály szerint a kézi adatrögzítésre vonatkozó előírásokat!

Hogyan történik a kézi adatrögzítés?

Ha egy járművezetői kártya megsérült, hibásan működik, elveszett vagy eltulajdonították, a járművezető

1. az út megkezdése előtt kinyomtatja az általa vezetett járműre vonatkozó adatokat, és erre a kinyomtatott lapra ráírja:

azokat az adatokat, amelyek a járművezető azonosításához szükségesek (név, a járművezetői kártya vagy a vezetői engedély száma), aláírással ellátva;

a 34. cikk (5) bekezdése b) pontjának ii., iii. és iv. alpontjában említett időtartamokat (egyéb munka, készenléti idő, megszakítás vagy pihenőidő)

2. az út végén kinyomtatja a menetíró készülék által rögzített időtartamokkal kapcsolatos információt, bejegyzi az induláskor készített nyomtatás óta egyéb munkával töltött időt, készenléti időt és pihenőket, amelyeket a menetíró készülék nem jegyzett fel, valamint megjelöli a dokumentumon azokat az adatokat, amelyek lehetővé teszik a járművezető azonosítását (név, a járművezetői kártya vagy a vezetői engedély száma), beleértve a járművezető aláírását is.

Bővült az érintettek köre az új mobilitási csomag kapcsán

Az Európai Unió területén érvényes mobilitási csomag szabályozza a 3,5 tonnát meghaladó nemzetközi áruszállítást végző járművek járművezetőinek kiküldetését és meghatározza a sofőrök munkakörülményeit.

A szabályozás célja, hogy hozzájáruljon a közúti közlekedésbiztonság javításához azzal, hogy jobb munkakörülményeket kíván biztosítani a járművezetők részére. Célja, hogy megteremtse a fuvarozók határokon átnyúló szolgáltatás-nyújtásának szabadságát. A mobilitás csomag előírja, hogy a nemzetközi fuvarozásban használt teherautóknak legalább 8 hetente vissza kell térniük a cégük bázisára. A visszatérés tényét a járművezetőnek dokumentálnia kell.

A csomag emellett rögzíti, hogy a heti 45 óránál hosszabb pihenőidőt a jármű vezetőjének a járművön kívül kell töltenie olyan helyen, amely rendelkezik a megfelelő infrastruktúrával, vizesblokkal, valamint biztonságot nyújt a sofőr és a rakománya számára is.   Ha ezt az időt a sofőr nem az otthonában tölti el, úgy a szállást a munkáltatónak kell kifizetnie.

A mobilitási csomag része, hogy a nemzetközi fuvarozásban tevékenykedő járművezetők munkarendtől függően három-négy hetente térhetnek haza, ezáltal több időt tölthetnek el otthonukban.

A szabályozás alapján kötelező lesz az analóg és digitális tachográfok cseréje okos tachográfokra. Ez csatlakozva a műholdas navigációhoz lehetővé teszi például azt, hogy a határátlépés manuális rögzítése helyett automatikusan rögzítésre kerül az az ország, ahol aznap elkezdődött vagy befejeződött a munka.

A jogalkotók szándéka szerint a mobilitási csomag alkalmazása csökkenti a bürokratikus terheket, valamint egységes szabályokat és versenyfeltételeket teremt az árufuvarozói piacon.

Fontos tudni, hogy a mobilitási csomagban rögzített szabályozásokat a jogalkotó kiterjesztette a nemzetközi fuvarozásban használt kisteherautókra is. Ez alapján a mobilitási csomagban a vezetési és pihenőidőre, valamint a menetíró készülékekre rögzített szabályok 2026. július 1. napjától érvényesek lesznek a 2,5 tonnát pótkocsival vagy félpótkocsival meghaladó járművekre, így azok sofőrjeire is.

Komoly és fontos közúti ellenőrzések a héten Európa-szerte

Az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata, a ROADPOL (a korábbi TISPOL) a 2021. február 8. és február 15. közötti időszakban megtartja idei első Truck & Bus ellenőrzési akcióját, melyben a magyar rendőri szervek is részt vesznek.

Az akció a nehéz tehergépjárművek és autóbuszok, illetve azok személyzete átfogó ellenőrzésére irányul. A tagállamok rendőri szervei kiemelt figyelmet fordítanak a passzív biztonsági eszközök szabályszerű használatának, valamint a gyalogosok, kerékpárosok, segédmotor-kerékpárosok, illetve a motorkerékpárosok szabályszerű közlekedésének ellenőrzésére is.

Az ellenőrzések elsődleges célja a közlekedésbiztonság javítása, a közúti közlekedési balesetek csökkentése, megelőzése. Az akcióban a rendőrök főként az áru-, és személyszállításhoz szükséges okmányokat, a menetíró készülékkel, illetve a rakományok rögzítésével kapcsolatos előírásokat, a vezetési és pihenőidő betartását, valamint a túlsúlyos járműveket ellenőrzik.

A közelgő művelet kivitelezéséről itt olvasható bővebben >>>

Kerülje el a hatósági büntetéseket a megfelelő szakmai ismeretekkel, amelyeket elsajátíthat tanfolyamainkon! Szakmai képzéseinkről itt tájékozódhat, a jelentkezési időket itt tekintheti meg.

Fontos változás történt nyáron az árufuvarozási ágazatban

2020. júliusától az európai közúti árufuvarozási piachoz való hozzáférésre vonatkozó szabályok, valamint a vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályok kiterjednek a nemzetközi fuvarozásban használt kisteherautókra (a 2,5 tonnát meghaladó könnyű haszongépjárművekre). Ezt a különböző járműveket használó gazdasági szereplők közötti egyenlő versenyfeltételek biztosításának érdekében alkották meg. A jogszabály 21 hónapos átmeneti időszakot biztosít a piacfelügyelet tekintetében, 2026 közepéig pedig a menetíró készülékekre és a pihenőidőre vonatkozó szabályok tekintetében.

Ez azt eredményezi, hogy 2022-től engedélykötelessé válnak a kisteherautók is és a vállalkozónak az ehhez megfelelő szakmai irányító bizonyítvánnyal kell rendelkeznie.

A jogszabályról itt olvashat bővebben >>>

Árufuvarozói szaktanfolyamunkról itt tájékozódhat, a jelentkezési határidőket itt tekintheti meg.

A veszélyes áruk közúti szállításában érintett járművezetők oktatási bizonyítványának érvényességét meghosszabbították

A Közlekedési Alkalmassági Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2020. november 17-én Magyarország is csatlakozott az M330 sz. multilaterális egyezményhez, amely szerint a 2020. március 1. és 2021. február 1. között lejáró ADR oktatási bizonyítványok érvényessége 2021. február 28-ig automatikusan meghosszabbodik.

A hosszabbítás csak ez egyezményt aláíró országok területén történő szállításokra vonatkozik. Ezek köre folyamatosan bővül, december 2-ig bezárólag az alábbi országok szerepelnek a listán:

Ausztria, Belgium, Csehország, Egyesült Királyság, Finnország, Franciaország, Görögország, Írország, Lengyelország, Lettország, Luxemburg, Magyarország, Németország, Norvégia, Olaszország, Portugália, Románia, San Marino, Spanyolország, Svédország, Szlovákia, Szlovénia, Törökország.

Az egyezményről szóló részletes angol nyelvű tájékoztatás ezen az oldalon érhető el.

Fontos információ, hogy a jelzett időpontig (2021. február 28.) az automatikusan meghosszabbított érvényességű „lejárt” bizonyítvánnyal is tehető ismeretfelújító vizsga.

A Kamionsuli számos szakmai képzése mellett igény szerint indít ADR szaktanfolyamot, amelyről itt tájékozódhat. A tanfolyam pontos időpontjairól, érdeklődjön budapesti és regionális irodáink oktatásszervezőinél!

Az ADR képzés a veszélyes árut szállító gépkocsivezetők ADR oktatási bizonyítványának megszerzésére irányul. A robbanóanyagok és tárgyak (ADR 1 osztály), a radioaktív anyagok (ADR 7 osztály) küldeménydarabos szállításán, valamint a tartányjárművel történő (gázok, gyúlékony folyadékok, stb.) szállításokon túlmenően mindazon gépkocsivezetőknek, akik járművükön veszélyes árut szállítanak, tevékenységük végzéséhez a vonatkozó rendelet szerint szükségük van az adott áruosztályra érvényes ADR oktatási bizonyítványra. Az ADR oktatási bizonyítvány a sikeres vizsgától számított 5 évig érvényes, a lejáratot megelőző évben ismeretfelújító tanfolyammal, illetve vizsgával érvényessége további 5 évvel meghosszabbítható.

Forrás: KAV

Újabb hazai útszakaszok váltak fizetőssé

November 16-tól lépett hatályba a 25/2013. (V. 31.) NFM rendelet, amely a magyarországi díjköteles utakról, útszakaszokról szolgáltat részletes leírást.

A rendelet alapján a HU-GO elektronikus útdíjfizetési rendszerben díjkötelessé válik többek között az M4-es autópálya M35-ös autópálya és a nagykereki határ közötti szakasza, az M25-ös autóút maklári és Eger-dél csomópont közötti szakasza, az M44-es autóút Kondoros és Békéscsaba közötti szakasza, az M76-os autóút első, közel 5 km-es szakasza. A rendeletmódosítás több főúti szakasz díjkötelességében is változást hoz.

Forrás: NÚSZ Zrt. www.hu-go.hu

Eltérés a napi és heti vezetési idő két órás túllépésére vonatkozó angol és magyar nyelvű hivatalos rendelet szövegében

Vélhetően fordítási hiba miatt fordulhat elő az eltérés. A magyar nyelvű verzióban a módosítások „1. cikk, 11. Eltérési lehetőség” pontja szerint: …a járművezető legfeljebb két órával túllépheti a napi és heti vezetési időt, feltéve, hogy 30 perces, megszakítás nélküli szünetet tartott közvetlenül az annak érdekében meghosszabbított vezetési idő előtt, hogy elérje a munkáltató működési központját vagy saját lakóhelyét, hogy ott heti pihenőidőt vegyen ki. A magyar szöveg tehát csak a heti pihenő kifejezést használja.

Az angol nyelvű verzió szerint: …a járművezető legfeljebb két órával túllépheti a napi és heti vezetési időt, feltéve, hogy 30 perces, megszakítás nélküli szünetet tartott közvetlenül az annak érdekében meghosszabbított vezetési idő előtt, hogy elérje a munkáltató működési központját vagy saját lakóhelyét, hogy ott heti rendszeres pihenőidőt vegyen ki.

Javasoljuk a tehergépjármű-vezetőknek, hogy a félreértések és az esetleges szankciók elkerülése érdekében a munkaszervezés során az angol nyelvű verzió szövegezéséből induljanak ki, és a két órás túlvezetési lehetőséggel – a többi feltétel figyelembe vétele mellett – kizárólag a heti rendszeres pihenőidő kivétele céljából történő hazatérés esetén kalkuláljanak!

Tachográf képzést igény szerinti gyakorisággal szervezünk a Kamionsulinál. 15 fő feletti létszám esetében lehetőség van kihelyezett tanfolyam megtartására is.

A további információkkal, időpontokkal kapcsolatban keresse munkatársunkat, Pongóné Molnár Ágnest a megadott elérhetőségeken.

Bizonyos 3,5 tonnánál nehezebb járműveket már ”B” kategóriás jogosítvánnyal is lehet vezetni

A 2020. évi 139. Magyar Közlönyben (3520. oldal) olvasható az a kormányrendelet, amely a ”B” kategóriás jogosítvánnyal vezethető járművek körét kibővíti.

Az 5. paragrafus első pontja szerint a “B” kategóriával lehet vezetni 3,5 tonna össztömeg feletti, de 4250 kg-ot meg nem haladó össztömegű járművet, amennyiben az az Országos Mentőszolgálat sürgősségi betegellátást végző járműve.

A rendelet másik változtatása, hogy a 3,5 tonna feletti, de maximum 4250 kg-ot meg nem haladó össztömegű alternatív üzemanyaggal működő járműveket is lehet (legalább két éve érvényes és nem kezdő(!)) “B” kategóriás jogosítvánnyal vezetni, amennyiben:

a) a 3500 kg feletti tömeg a meghajtó rendszernek az ugyanolyan méretű, külső gyújtású vagy kompressziós gyújtású hagyományos belső égésű motorral ellátott jármű meghajtórendszeréhez viszonyított többlet tömegének eredménye, valamint

b) a teherbíró kapacitás ugyanezen nem alternatív üzemanyagú járműhöz viszonyítva nem nagyobb.”

Mindkét változtatás csak belföldre érvényes és csak a járműre, járműszerelvényre nem. Az első (mentőautókra vonatkozó) változás 2020. június 11-én, míg a második változás csak 2021. május 23-án lép életbe.

Kategóriás képzéseinkről bővebben itt tájékozódhat.

Forrás: Totalcar