Téves érvényességgel kiadott tachográf kártyákra és pótlásukra hívta fel a figyelmet az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) Közúti Gépjármű-közlekedési Hatósági Főosztálya.
A 2016. március 7. és 2016. november 1. között legyártott, öt évre érvényes digitális tachográf kártyákat tévesen, 2021. március 6-án lejáró tanúsítvánnyal látták el a gyártás során. A menetíró készülék így sokkal korábbi lejáratot jelez ki az érintett gépjárművezetők számára, mint a kártyán feltüntetett dátum.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 2021. március 7-étől a digitális tachográf készülékek ezeket a kártyákat nem fogják elfogadni, annak ellenére, hogy a kártyán szereplő érvényességi idő még nem járt le!
Az érintett kártyák pótlására az ITM, mint kártyakibocsátó hatóság részéről hivatalból, és díjmentesen kerül sor, amennyiben az ügyfél ezzel kapcsolatos igényét a szükséges adatok megadásával a kártyakibocsátó hatóság felé írásban jelzi. Az igénylés módjáról és a szükséges adatokról az ITM levelében olvasható részletes tájékoztatás >>>
Mi a teendő téves lejáratú tachográf kártya esetében?
A NiT Hungary az ITM szóbeli tájékoztatását is figyelembe véve javasolja, hogy az érvényességét vesztő kártya a 28 nap visszamenőleges igazolása érdekében maradjon a járművezetőnél.
Az ITM ezzel megegyező tájékoztatást ad az Európai Unió tagállamai ellenőrző hatóságai részére. Az új kártya kézhezvételét követően a lejárt kártyát – amennyiben arra már a járművezetői tevékenység visszamenőleges igazolása céljából nincs szükség – vissza kell küldeni ajánlott levélben a kártyakibocsátó hatóság címére:
Innovációs és Technológiai Minisztérium
Közúti Gépjármű-közlekedési Hatósági Főosztály
1440 Budapest, Pf. 1.
A kártya pótlása iránti kérelemről szóló visszaigazolást tartsák a járművön, a kézi adatrögzítésre vonatkozó szabályok szerint kinyomtatott hőpapírokkal együtt.
A hatóság tájékoztatása szerint az új kártyák – az eredeti érvényességgel – várhatóan a kérelem beérkezését követő egy héten belül postázásra kerülnek.
A jelzett probléma vélelmezhetően számos gépkocsivezetőt érinteni fog. Kérjük, a kártyacserék megtörténtéig a gépkocsivezető munkavállalók vegyék figyelembe és alkalmazzák a jogszabály szerint a kézi adatrögzítésre vonatkozó előírásokat!
Hogyan történik a kézi adatrögzítés?
Ha egy járművezetői kártya megsérült, hibásan működik, elveszett vagy eltulajdonították, a járművezető
1. az út megkezdése előtt kinyomtatja az általa vezetett járműre vonatkozó adatokat, és erre a kinyomtatott lapra ráírja:
azokat az adatokat, amelyek a járművezető azonosításához szükségesek (név, a járművezetői kártya vagy a vezetői engedély száma), aláírással ellátva;
a 34. cikk (5) bekezdése b) pontjának ii., iii. és iv. alpontjában említett időtartamokat (egyéb munka, készenléti idő, megszakítás vagy pihenőidő)
2. az út végén kinyomtatja a menetíró készülék által rögzített időtartamokkal kapcsolatos információt, bejegyzi az induláskor készített nyomtatás óta egyéb munkával töltött időt, készenléti időt és pihenőket, amelyeket a menetíró készülék nem jegyzett fel, valamint megjelöli a dokumentumon azokat az adatokat, amelyek lehetővé teszik a járművezető azonosítását (név, a járművezetői kártya vagy a vezetői engedély száma), beleértve a járművezető aláírását is.