Az Európai Unió területén érvényes mobilitási csomag szabályozza a 3,5 tonnát meghaladó nemzetközi áruszállítást végző járművek járművezetőinek kiküldetését és meghatározza a sofőrök munkakörülményeit.
A szabályozás célja, hogy hozzájáruljon a közúti közlekedésbiztonság javításához azzal, hogy jobb munkakörülményeket kíván biztosítani a járművezetők részére. Célja, hogy megteremtse a fuvarozók határokon átnyúló szolgáltatás-nyújtásának szabadságát. A mobilitás csomag előírja, hogy a nemzetközi fuvarozásban használt teherautóknak legalább 8 hetente vissza kell térniük a cégük bázisára. A visszatérés tényét a járművezetőnek dokumentálnia kell.
A csomag emellett rögzíti, hogy a heti 45 óránál hosszabb pihenőidőt a jármű vezetőjének a járművön kívül kell töltenie olyan helyen, amely rendelkezik a megfelelő infrastruktúrával, vizesblokkal, valamint biztonságot nyújt a sofőr és a rakománya számára is. Ha ezt az időt a sofőr nem az otthonában tölti el, úgy a szállást a munkáltatónak kell kifizetnie.
A mobilitási csomag része, hogy a nemzetközi fuvarozásban tevékenykedő járművezetők munkarendtől függően három-négy hetente térhetnek haza, ezáltal több időt tölthetnek el otthonukban.
A szabályozás alapján kötelező lesz az analóg és digitális tachográfok cseréje okos tachográfokra. Ez csatlakozva a műholdas navigációhoz lehetővé teszi például azt, hogy a határátlépés manuális rögzítése helyett automatikusan rögzítésre kerül az az ország, ahol aznap elkezdődött vagy befejeződött a munka.
A jogalkotók szándéka szerint a mobilitási csomag alkalmazása csökkenti a bürokratikus terheket, valamint egységes szabályokat és versenyfeltételeket teremt az árufuvarozói piacon.
Fontos tudni, hogy a mobilitási csomagban rögzített szabályozásokat a jogalkotó kiterjesztette a nemzetközi fuvarozásban használt kisteherautókra is. Ez alapján a mobilitási csomagban a vezetési és pihenőidőre, valamint a menetíró készülékekre rögzített szabályok 2026. július 1. napjától érvényesek lesznek a 2,5 tonnát pótkocsival vagy félpótkocsival meghaladó járművekre, így azok sofőrjeire is.